'Een coach is een versneller in de gewenste richting'

Als ambassadeur van Ondernemer Coacht Ondernemer stel ik vaak de vraag aan ondernemers of coaching iets voor hen zou kunnen zijn. De 3 meest voorkomende reacties zijn:

1.      Ik ken nog wel iemand die coaching heel goed zou kunnen gebruiken (verwijzen naar een ander)

2.      Ik bel je wel als het echt nodig is en ik in de problemen zit

3.      Ja misschien wel maar is dat niet veel te soft voor mij?

In de laatste categorie zat ik zelf toen ik in 2003 leidinggevende bij Bijzonder Beheer Rabobank Groep werd en het verplicht gesteld werd om bij mijn eerste management rol een coach te nemen. “Moet ik dan iedere paar weken naar zo’n coach?” en ‘Waar moeten we het dan over hebben?” waren de vragen die ik toen stelde.

Ik geef toe dat ik heel sceptisch was over coaching en ik had de overtuiging dat ik dat toch niet nodig zou hebben. Gewoon wat harder werken als het ingewikkeld werd was mijn overtuiging en die aanpak had me ook altijd verder gebracht. En toch….als ik de autorit maakte naar mijn coach begon ik na te denken over wat me op dat moment het meest bezig hield en waar ik het met haar over wilde hebben. Gedoe in het team, wel of niet uitbreiden, hoe om te gaan met ‘bovenbazen’ of hoe een lastige situatie bij een klant op te lossen? Mijn coach stelde me veel vragen en daardoor begon ik oplossingen te zien en ging ik de deur uit met de aanpak die bij mij paste. Eigenlijk veel efficiënter dan er weken mee lopen tobben. Coaching werkte erg goed voor mij heb ik toen ervaren en die ervaring kreeg ik nogmaals toen ik een coach aangeboden kreeg bij mijn benoeming als directeur bedrijven & private banking in Groningen in 2007. Een coach was toen geen ‘moetje’ maar een aanbod dat ik toen graag aannam en waar ik veel rugwind van heb ervaren. 

Inmiddels heb ik het bankwezen al weer 5 jaar geleden verlaten en adviseren wij vanuit Connectorfinance veel ondernemingen bij financieringsvragen. Maar ik ben ook in 2011 gecertificeerd coach geworden na intensieve opleidingen en bemiddel sindsdien ook regelmatig in conflicten of ondersteun bij teamontwikkeling. Ik zit nu dus op de coaching stoel en het geeft me heel veel voldoening als ik zie dat de persoon of het team aan de andere kant in beweging komt om zijn/haar doelen te bereiken. Met een eigen actieplan dat tijdens de coaching gesprekken wordt gemaakt. Een paar voorbeelden uit de praktijk: een ondernemer die ik coachte besloot om een overname toch niet te doen omdat zijn bedrijf er nog niet klaar voor was, een directeur koos er voor om zijn grens aan te geven richting zijn mede-aandeelhouders en weer een andere ondernemer besloot dat het tijd werd om stappen te maken met overdracht aan zijn kinderen, om meer ruimte te geven en ook hoe dat te gaan doen. Geweldig!

Niets vaags aan dus! Coaching is juist heel concreet en een versneller in de gewenste richting. Toen ik gevraagd werd om ambassadeur (en coach) te worden van Ondernemer Coacht Ondernemer twijfelde ik geen moment. Natuurlijk wilde ik dat…. want niets is toch mooier dan een rol te spelen bij even stilstaan om dan vanuit rust en overzicht te kunnen kiezen en versnellen?

 

Robert Reekers